Dr. Nora Benitt

wissenschaftliche Mitarbeiterin in der englischen Sprachwissenschaft und Fachdidaktik

 

Room 8031

August-Bebel-Straße 28

nora.benittuni-rostockde

Tel.: +49 (0)381 498-2596

Fax: +49 (0)381 498-2594

Curriculum Vitae

Curriculum Vitae

since 01/2024
Lecturer/Research Assistant at University of Rostock

10/2023-12/2023
Casual Lecturer (Lehrbeauftragte) at University of Rostock

04/2023-12/2023
Substitute Professor for English Language Education (Primary School), University of Potsdam

10/2015-03/2023
Research Assistant, Institute of English Studies/TEFL, Leuphana University Lüneburg

04/2015
PhD, Macquarie University Sydney, Australia, dissertation title: Becoming a (Better) Teacher – Classroom Action Research and Teacher Learning

11/2014
Dr. phil, Justus Liebig University Gießen (binational PhD programme/Cotutelle de thèse)

09/2014-09/2015
Research Assistant, Department of English Studies/TEFL, Justus Liebig University Gießen

09/2012-08/2014
Researcher and Teacher, Department of International Studies: Languages and Cultures, Macquarie University Sydney, Australia (binational PhD programme/Cotutelle de thèse)

09/2009-07/2014
Research Assistant, Department of English Studies/TEFL, Justus Liebig University Gießen

09/2009
M.A. (Diplom), thesis title: ‘Teachers teach as they were taught, not as they were taught teach.’ A research-based study on the significance of experiential learning in foreign language teacher education

09/2007- 07/2008
Teaching Assistant/German Teacher at Spokane Falls Community College, Spokane, Washington State, USA

04/2004-09/2009
Degree course ‘Modern Languages and Teaching’ (English, Spanish, German as a Foreign Language), Justus Liebig University Gießen

Publications

Publications

Book

Benitt, Nora (2015). Becoming a (Better) Teacher – Classroom Action Research and Teacher Learning. Tübingen: Narr Verlag. (Dissertation)

Edited Volumes

Blume, Carolyn; Gerlach, David; Benitt, Nora; Eßer, Susanne; Roters, Bianca; Springob, Jan & Schmidt, Torben (2019) (Hrsg.). Tagungsdokumentation 2018 – Perspektiven inklusiven Englisch-unterrichts: Gemeinsam lehren und lernen: Dokumentation zur Tagung vom 20. und 21. September 2018 an der Leuphana Universität Lüneburg. Marburg: Netzwerk Inklusiver Englischunterricht. Online verfügbar: inklusiver-englischunterricht.de/tagung-2018/

Benitt, Nora; Christopher Koch; Katharina Müller; Sven Saage; Lisa Schüler (2014) (Hrsg.) Kommunikation – Korpus – Kultur. Ansätze und Konzepte einer kulturwissenschaftlichen Linguistik. Trier: WVT.

Articles in Academic Journals and Volumes

Benitt, Nora (2020). Aktionsforschung. In: Wolfgang Hallet, Frank G. Königs, Hélène Martinez (Hrsg.). Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Seelze: Klett Kallmeyer.

Benitt, Nora (2019). Campus meets classroom: Video conferencing & reflective practice in language teacher education. In: The European Journal of Applied Linguistics and TEFL 8.2.

Benitt, Nora; Torben Schmidt & Michael K. Legutke (2019). Teacher Learning and Technology-Enhanced Teacher education. In: Xuesong Gao (Hrsg.), Second Handbook of English Language Teaching. Cham: Springer.

Benitt, Nora (2017). Practice what you preach? About being a teacher educator without being a teacher. In: Maike Berger & Constanze Dressler (Hrsg.), Autoethnographische Beiträge zur Professionalisierung in der Fremdsprachenforschung. Tübingen: Narr Verlag, 102–113.

Benitt, Nora (2017). Primary EFL teachers as researchers. Benefits and challenges. In: Eva Wilden & Raphaela Porsch (Hrsg.), The professional development of primary EFL teachers. Münster: Waxmann. 129–140.

Benitt, Nora (2016). “It’s not as academic and impossible as it seems to be” – Aktionsforschung und berufliches Selbstvertrauen in der fremdsprachlichen Lehrerbildung. In: Michael K. Legutke & Michael Schart (Hrsg.), Fremdsprachendidaktische Professionsforschung: Brennpunkt Lehrerbildung. Tübingen: Narr Verlag, 269–290.

Benitt, Nora & Jürgen Kurtz (2016). Gender Representation in Selected EFL Textbooks – A Diachronic Perspective. In: Daniela Elsner & Viviane Lohe (Hrsg.), Gender and Language Learning: Research and Practice. Tübingen: Narr Verlag, 169–188.

Benitt, Nora & Torben Schmidt (2016). Lehrerbildung - besser interaktiv? Videokonferenzen als digitale Brücke zwischen Theorie und Praxis in der Englischlehrerausbildung. In: Tamara Zeyer, Sebastian Stuhlmann & Roger Dale Jones (Hrsg.), Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien: Hip oder Hype? Tübingen: Narr Verlag, 259–283.

Benitt, Nora (2014). Forschen, Lehren, Lernen – Aktionsforschung in der fremdsprachlichen Lehrerbildung. In: ZFF – Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 25.1, 39–71.

Schüler, Lisa; Katharina Müller; Nora Benitt; Christopher Koch; Sven Saage (2014). Linguistik als Kulturwissenschaft? Überlegungen zum Zusammenhang von Sprache, Wissen und Kultur. In: Nora Benitt et al. (Hrsg.) Kommunikation – Korpus – Kultur. Ansätze und Konzepte einer kulturwissenschaftlichen Linguistik. Trier: WVT, 1–24.

Benitt, Nora & Michael K. Legutke (2012). Tasks in Action (Research): Insights into a Blended-Learning Teacher Education Program. In: Katrin Biebighäuser, Marja Zibelius & Torben Schmidt (Hrsg.): Aufgaben 2.0 - Konzepte, Materialien und Methoden für das Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien. Tübingen: Narr, 191–210.

Online-Publications

Benitt, Nora (2022). All the Stories That We (Were) Told. American Studies Blog. blog.asjournal.org/all-the-stories-that-we-were-told/

Benitt, Nora (2013). Subjective ≠ invalid: Insights into a qualitative-explorative case study. In: Humanity 2013 Subjective – Objective, 9–14. novaojs.newcastle.edu.au/hass/index.php/humanity/article/view/31 

Material Design

Benitt, Nora (2016). Managing the Language Classroom. Studienmodul für den Fern-/Kontaktstudiengang E-LINGO – Teaching Languages to Young Learners (Pre-School and Primary School). Pädagogische Hochschule Freiburg. 

Translation

Byram, Michael; Lapkin, Sharon; Lo Bianco, Joe; Met, Myriam; Scott, Adèle (2010). Fremdsprachendidaktik in englischsprachigen Ländern. In: Wolfgang Hallet & Frank G. Königs (Hrsg.) Handbuch Fremdsprachendidaktik. 1. Auflage. Seelze-Velber: Klett/Kallmeyer, S. 28–35. (Übersetzung: Nora Benitt)

Research Interests

Research Interests

  • Autobiographical Learner Texts
  • Digital Media in Language Teaching and Learning
  • Technology-Enhanced Foreign Language Teacher Education
  • Action Research in Foreign Language Teacher Education (Primary School)
Memberships

Memberships

Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)